Sponsoring bij Kozakken Boys
Geschreven door Arnout op woensdag 10 september 2025
Voorafgaand aan de KNVB-bekerwedstrijd Kozakken Boys – Kampong spreken we met Jacco Koetsveld en George van den Heuvel, sponsorcommissieleden van Kozakken Boys. Ze vertellen over de (sportieve) ambities van Kozakken Boys, hun sponsordoelstellingen, plan van aanpak en de rol die Sponsit hierin speelt.

Kozakken Boys in het kort
De Kozakken Boys ligt aan de rand van Werkendam (11.500 inwoners) en heeft 1050 leden, waarvan er 350 niet spelend-lid zijn. Na een jaar afwezigheid is het eerste elftal in het seizoen 25/26 weer actief in de Tweede Divisie, het hoogste amateurniveau van Nederland. Ondanks dat Kozakken Boys in een klein dorp ligt, heeft het een belangrijke maatschappelijke functie waarin ze sponsors, supporters en spelers bij elkaar brengen.
De functie van de Kozakken Boys wordt op hun website als volgt omschreven: “Met de steeds verdergaande professionaliseringstrend in het amateurvoetbal is de rol van Kozakken Boys steeds verder ontwikkeld naar een bijzondere regiofunctie. Supporters, spelers en sponsors zijn allang niet meer alleen in Werkendam te vinden. Onze sponsors zijn veelal gevestigd binnen een straal van 30 kilometer rondom Kozakken Boys”
Jacco: “Ikzelf behoor tot de groep niet spelende-leden. Mijn dochter speelt hier in de jeugd en al snel rol je dan de club in. Dat er zoveel mensen betrokken willen blijven bij de club zegt natuurlijk veel over Kozakken Boys.”
Sponsordoelstellingen
Jacco: “Onze sponsorcommissie bestaat uit 7 leden, waarvan er meerdere nog maar een jaar in de commissie zitten. Ons eerste doel is om alle bestaande afspraken nog beter in kaart te brengen, zodat we de basis van ons sponsorbestand nog strakker geregeld hebben. Van daaruit willen we dan gaan verder bouwen aan het vergroten van ons sponsorbestand en kijken of we nog meer waarde aan onze sponsors kunnen bieden.”
Op dit moment heeft Kozakken Boys meer dan 150 sponsors. Het sportpark “de Zwaaijer” heeft een capaciteit van 5000 bezoekers. Ze beschikken over een zittribune met luxe businessstoelen, een staantribune met Led-reclame over de gehele breedte van het hoofdveld en roterende boarding achter beide doelen. Daarnaast is er een professioneel sponsorhome waar alle sponsors en genodigden bij wedstrijden kunnen worden ontvangen. Alle faciliteiten zijn dan ook aanwezig om in de nabije toekomst een volgende stap te zetten in het sponsorbeleid.

Welke rol speelt Sponsit in jullie sponsorbeleid?
Als sinds 2014 maakt Kozakken Boys gebruik van Sponsit en door de jaren heen zijn er wisselingen geweest binnen de sponsorcommissie. George: “Onze sponsorinformatie staat in Sponsit waardoor we gemakkelijk kunnen zien wat er in het verleden allemaal is afgesproken. In onze doelstelling om alle afspraken nog beter inzichtelijk te maken speelt Sponsit dan ook een centrale rol. We willen namelijk alle data in Sponsit dit jaar nog beter gaan invoeren zodat we nog meer grip krijgen op alle afspraken. Daarnaast werken we nu nog met aparte verzendlijsten voor het versturen van onze uitnodigingen en ook dit zouden we willen gaan onderbrengen in Sponsit.”
Jacco: “Naast de administratie van onze bestaande sponsors willen we dit jaar ook potentiële sponsors in kaart brengen. Werkendam heeft een groot industrieterrein en één van de grootste binnenhavens van Nederland. Veel bedrijven die in onze directe omgeving gevestigd zijn willen we in Sponsit opvoeren en dan één voor één langsgaan om ze enthousiast te maken om sponsor van Kozakken Boys te worden.”
Hebben jullie een sponsortip?
Jacco: “Nu het nieuwe seizoen gestart is zijn we uiteraard nieuwsgierig hoe andere clubs uit de Tweede Divisie hun sponsoring aanpakken. We gaan dan ook bij wedstrijden in gesprek met mensen van onze tegenstander over hoe zij de sponsoring aanpakken. De verhalen die zij vertellen geven inspiratie voor ons eigen sponsorbeleid.
De sponsortip is dan ook: Ga op het veld met elkaar de strijd aan, maar werk buiten het veld samen door informatie uit te wisselen en elkaar te inspireren.”