Michiel van den Berg

Gestructureerd bouwen aan onze sponsorambities

Geschreven op maandag 2 juni 2025

Met meer dan 300 sponsors en een nog steeds groeiend sponsorbestand is FC ’s-Gravenzande met recht een grote club te noemen. We spraken met sponsorcommissielid Michiel van den Berg die ons vertelde wat hun werkwijze is en welke rol Sponsit in dit geheel speelt.

FC 's-Gravenzande
Voetbal
1700+
300+

FC ’s-Gravenzande in het kort

De club is in 2010 ontstaan uit een fusie tussen de verenigingen ’s-Gravenzande SV en ’s-Gravenzande VV. Tot aan de fusie speelden beide clubs op hetzelfde park waardoor er wisselende thuiszaterdagen en trainingsavonden waren, wat in de voetbalwereld een veel besproken onderwerp was.

Michiel van den Berg: “Met ruim 1.700 leden is FC ’s-Gravenzande nu één van de grootste voetbalverenigingen in de regio Westland. We beschikken over een modern sportcomplex met 11 velden en sinds vorig jaar over een volledig overdekte tribune met zitplaatsen en staanplaatsen, een omroepkamer, een bestuursruimte en een Business Lounge.”

Het eerste mannenelftal komt uit in de Derde Divisie en met meer dan 90 actieve teams luidt het motto van FC ’s-Gravenzande dan ook: “Waar plezier en prestatie samengaan!”

Sponsoring met structuur en kwaliteit

Michiel: “Onze sponsors spelen een belangrijke rol in het financieel gezond houden van onze club. We willen daarom onze meer dan 300 sponsors en ruim 100 businessclubleden de aandacht geven die ze verdienen. Met onze sponsorcommissie (bestaande uit 10 personen) werken we gestructureerd aan het werven en beheren van sponsors.

Nieuwe sponsors werven

Bij de werving van nieuwe sponsors maken we veel gebruik van ons bestaande netwerk. Zo zetten we het netwerk van de businessclub in om nieuwe leads te krijgen en deze kwalitatief te benaderen. Dit betekent dat we onze huidige sponsors actief vragen naar mogelijke nieuwe leads om deze vervolgens uit te nodigen voor bestaande evenementen van onze club. Hiernaast bieden we nieuwe sponsors de mogelijkheid om het eerste jaar voor een gereduceerd tarief in te stappen als ze halverwege het seizoen beginnen.

Bestaande sponsors upsellen

Michiel: “Aan de hand van onze evenementenkalender zetten we commerciële acties op om meer sponsorinkomsten op te halen. Hierbij hanteren wij de visie om een beperkt aantal hoogwaardige evenementen te organiseren en geen overvol programma met weinig impact.

Zo organiseren we één keer per jaar een veiling waarbij sponsors op veilingitems kunnen bieden. Deze veiling brengt jaarlijks €75.000,- winst op. Daarnaast wordt er bij de laatste thuiswedstrijd een evenement georganiseerd waarbij er een levensgrote kalender wordt opgehangen van het aankomende seizoen, want bij elke thuiswedstrijd kan men drie verschillende items sponsoren, namelijk: Man-of-the-Match, de wedstrijdbal en de Captain. Op het bord staan de reeds ingevulde items vermeld en welke wedstrijditems er nog openstaan. Iedereen wordt dan aangespoord om een wedstrijditem in te vullen door hun naam bij het desbetreffende sponsoritem in te vullen. Op deze manier hebben we vaak aan het einde van het seizoen alweer een aanzienlijk deel van de sponsorgelden voor het volgende seizoen binnen.

Sponsors verlengen

“We kiezen er bewust voor om bij het verlengen van sponsorcontracten persoonlijk bij de sponsors langs te gaan. Dit blijkt in de praktijk veel effectiever dan een automatische verlenging. Het zorgt namelijk ook voor een hechtere band tussen onze club en de sponsor.”

Sponsoring naar een hoger plan met behulp van Sponsit

Michiel: “Binnen de sponsorcommissie van FC ’s-Gravenzande zijn er 5 mensen intensief bezig met het beheren van het Sponsit-account. Sponsit helpt onze sponsorcommissie om overzicht te houden over alle afspraken, contracten en betalingen. Met één druk op de knop is inzichtelijk welke contracten binnenkort af gaan lopen en met welke sponsors er dus een afspraak moet worden ingepland.

Ook de financiële kant houden we met Sponsit nauwkeurig bij, want het laat precies zien welke facturen al betaald zijn en welke er nog openstaan. Dit zorgt ervoor dat de club grip houdt op het proces en uiteindelijk het maximale uit de sponsoring weet te halen.

Binnen de sponsorcommissie zijn we competitief en willen we elk seizoen weer meer binnenhalen dan het seizoen ervoor. Doordat Sponsit in één oogopslag laat zien waar we staan, zorgt dit er voor dat we nog meer onze sponsorambities najagen.”

Tip: Ga gestructureerd te werk

“Mijn tip aan andere verenigingen zou zijn: ga gestructureerd te werk. Want wie het goed organiseert, bouwt tegelijkertijd aan duurzame relaties met haar sponsors en haalt uiteindelijk het meeste binnen.”

Volg ons ook op LinkedIn