Redenen om te sponsoren

Geschreven op donderdag 12 april 2018

Bedrijven kunnen verschillende redenen hebben om te sponsoren. Om goed te begrijpen waarom bedrijven gaan sponsoren hebben we hieronder een lijst gezet met uiteenlopende redenen om te sponsoren:

  • Verbeteren van imago
  • Vergroten van naamsbekendheid
  • Verhogen van de omzet
  • Promoten van producten
  • Leggen of verbeteren van relaties met (potentiële) klanten
  • Verkrijgen van gastvrijheid
  • Persoonlijke motieven (goodwill)

Top 3 redenen om verenigingen te sponsoren Uit een onderzoek dat wijzelf hebben laten uitvoeren kwam de onderstaande top 3 aan redenen om te sponsoren bij verenigingen:

  1. Goodwill
    Betrokkenheid tonen is de voornaamste reden van bedrijven om verenigingen te sponsoren. Men is vaak zelf betrokken bij de vereniging als lid of als ouder van een jeugdlid. Men sponsort dan vaak om de vereniging een warm hart toe te dragen.
  2. Omzet verhogen
    Veel plaatselijke bedrijven willen hun producten en diensten bij de leden van de vereniging onder de aandacht brengen. Vaak sponsort de plaatselijke supermarkt verenigingen om zodoende meer klanten te werven en de plaatselijke kroeg hoopt met de sponsoring van de vereniging meer gasten aan te trekken.
  3. Imago verbeteren
    Met name de landelijk opererende bedrijven kiezen steeds meer voor een gehele sporttak om hun imago te verbeteren. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Volvo (hockey), ING (voetbal), Menzis (tennis).

Als gesponsorde is het belangrijk te weten met welke reden een sponsor jouw vereniging of stichting sponsort. Als je dit weet dan kun je hier namelijk ook actief op inspelen. Zo blijkt dat sponsors die uit goodwill sponsoren de waardering voor hun steun belangrijk vinden, dus daar extra aandacht aan geven zorgt sneller voor een tevreden sponsor. Voor sponsors die hun omzet willen verhogen zou het meetbaar maken van het resultaat belangrijk zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bieden van een kortingscode waarmee jouw leden een aankoop bij een winkel kunnen doen waardoor de sponsor direct resultaat kan zien.

De reden waarom een sponsor jouw vereniging of stichting heeft gekozen bepaalt in grote mate hoe je de sponsoring bij aanvang vorm geeft en hoe je deze evalueert.