Wie zijn mijn potentiële sponsors?

Je wilt sponsors werven, maar hoe bepaal je welke bedrijven je gaat benaderen? Er zijn vier groepen sponsors te onderscheiden:

1. Netwerk

De meeste sponsors van verenigingen komen uit het eigen netwerk. Het zijn namelijk vaak leden en ouders van jeugdleden die de vereniging een warm hart toedragen door sponsor te worden. Om het maximale uit je netwerk te halen dien je deze goed in kaart te brengen. Tegenwoordig kan dit steeds gemakkelijker door diensten als LinkedIn en Facebook.

2. Omgeving

Bedrijven die in de buurt van de vereniging liggen hebben vaak jouw leden als doelgroep. Daarnaast zijn ze vaak bekend met het bestaan van de vereniging, waardoor de introductie een stuk gemakkelijker wordt. Breng daarom in kaart welke bedrijven er in de omgeving van de vereniging liggen. Dit kan gemakkelijk via Google Maps of door een adressenbestand van de Kamer van Koophandel af te halen.

3. Bestaande relaties

Elke vereniging heeft meerdere bedrijven waarmee zij een bestaande relaties heeft. Hierbij kan je o.a. denken aan energiebedrijven, brouwerijen, sportwinkels en banken. Deze bedrijven zijn bekend met jouw vereniging en laagdrempelig om eens mee om de tafel te gaan zitten. De kans is groot dat zij je willen ontvangen voor een gesprek.
Tevens kan je bestaande sponsors vragen of zij wellicht nog bedrijven kennen die jouw vereniging zou kunnen benaderen.

4. Overige bedrijven

Veel landelijke opererende bedrijven richten zich steeds meer op het sponsoren van een gehele sporttak. Deze sponsors verbinden zich aan een sport door een hele groep verenigingen te sponsoren of door partner van de sportbond te worden. Betreft het een sport waarin jouw vereniging actief is, dan is het de moeite waard om eens contact met ze op te zoeken voor een gesprek.

Netwerk in kaart: check e-mailadressen van je leden achter het @penstaartje.
Breng je omgeving in kaart via Google Maps en de website van de Kamer van Koophandel.
Bekijk de advertenties in de lokale media. Deze bedrijven willen de lokale bevolking bereiken.
Vraag bestaande sponsors of zij nog potentiële sponsors kennen.
Nieuwsgierig naar Sponsit? Maak gratis account aan