Afdrachten voor shirtsponsors

Menig sponsorcommissie kent de discussie wel: "Hoe gaan we om met shirtsponsors van de breedtesportteams? Vragen we een afdracht of niet?" Meestal betreft het een vader of moeder die het team van zijn of haar kind wil sponsoren of een "bierteam" dat door een bedrijf van een teamlid gesponsord wordt. Hoe gaat de club met deze sponsors om?

Veel sponsorcommissies kiezen ervoor om een afdracht te vragen aan dit soort shirtsponsors. Men mag dan het bedrijfslogo op de shirts plaatsen, maar dan dient wel een vast bedrag over te maken naar de club. Ze gebruiken immers het shirt van de club om meer naamsbekendheid voor het bedrijf te creëren. In principe staat de sponsorcommissie hiermee in zijn recht, maar leidt dit toch vaak tot discussies en soms verontwaardiging en besluit men alsnog geen sponsor te worden. Ergens begrijpen wij deze verontwaardiging wel en daarom hierbij enkele overwegingen om in deze discussie mee te nemen:

Geen afdrachten, maar upselling.

Als iemand door de afdrachten wordt afgeschrikt om sponsor te worden dan is dat een gemiste kans voor de club. Deze bedrijven zullen namelijk niet snel op een andere wijze sponsor van de club worden en dan kan je ze beter aan je club verbinden en later wellicht aan andere sponsorvormen binnen de club koppelen. Zo kan je bijvoorbeeld denken om ze te vragen om lid te worden van de businessclub of een jeugdclinic willen sponsoren. Door de drempel van afdrachten weg te nemen zullen er meer bedrijven aan je club worden verbonden en de sponsorcommissie meer ingangen verschaffen om bijvoorbeeld de businessclub verder uit te bereiden.

Uniformiteit van de teams

Clubs willen dat de teams er uniform bijlopen en de officiële wedstrijdkleding van de club dragen. Vooral bij de seniorenteams wil het nog wel eens voorkomen dat men niet het officiële tenue koopt, en allemaal een ander shirt draagt. Dit is geen goede reclame voor de club. Een shirtsponsor zorgt ervoor dat iedereen er netjes bijloopt en de club fatsoenlijk wordt uitgedragen.

Geen commerciële doelstelling

In tegenstelling tot sponsors van de eerste teams of van de lijnteams bij de jeugd hebben deze sponsors geen commerciële doelstellingen. Ze willen domweg dat het team er goed bijloopt. Daarnaast is de attentiewaarde voor de sponsor zo dusdanig klein dat dit verwaarloosbaar is en kan men zich soms afvragen of de sponsoring van het team daadwerkelijk een positief imago voor het bedrijf oplevert :)

Vraag geen afdrachten, maar zie ze als potentiële grotere sponsors.
Shirtsponsors leveren ook uniformiteit van de teams op en een goede uitstraling van de club.
Nieuwsgierig naar Sponsit? Maak gratis account aan