Wat is sponsoring?

Het woord sponsoring wordt vaak gebruikt voor alle vormen van het werven van gelden, maar wat is sponsoring nu eigenlijk precies?

Communicatie d.m.v. Associatie

Sponsoring wordt ook wel omschreven als communicatie door middel van associatie. Door het sponsoren van een vereniging associeert het bedrijf zich met de vereniging waardoor het imago/uitstraling van de vereniging ook uitstraalt op het bedrijf. Voor bedrijven is sponsoring daarom het uitgelezen middel om het eigen bedrijf of merk een positieve lading mee te geven.

Voorbeeld: RedBull vs. Rabobank

RedBull profileert zich als een drankje dat je energie en vleugels geeft. Om deze beeldvorming uit te dragen zijn zij sponsor van vele extreme sports, waarin snelheid en adrenaline centraal staan. Een combinatie die het gewenste effect heeft.

Als de Rabobank sponsor zou zijn van extreme sports dan zou dat een verkeerde associatie kunnen opleveren (snelle bankiers, snel geld, veel winst). De Rabobank zal dan ook niet snel hoofdsponsor van extreme sports worden.

Bedenk eens waarmee een bedrijf zich associeert als zij jouw vereniging gaat sponsoren.
Nieuwsgierig naar Sponsit? Maak gratis account aan