Redenen om te sponsoren

Bedrijven kunnen verschillende redenen hebben om te sponsoren. Om goed te begrijpen waarom bedrijven gaan sponsoren hebben we hieronder een lijst gezet met uiteenlopende redenen om te sponsoren:

  • Verbeteren van imago
  • Vergroten van naamsbekendheid
  • Verhogen van de omzet
  • Promoten van producten
  • Leggen of verbeteren van relaties met (potentiële) klanten
  • Verkrijgen van gastvrijheid
  • Persoonlijke motieven (goodwill)

Top 3 redenen om verenigingen te sponsoren

Uit onze ervaring is gebleken dat bij verenigingen niet het verbeteren van imago de voornaamste reden is om te sponsoren.

Hierbij de top 3 van redenen om te sponsoren bij verenigingen:

  1. Goodwill
    Betrokkenheid tonen is de voornaamste reden van bedrijven om verenigingen te sponsoren. Men is vaak zelf betrokken bij de vereniging als lid of als ouder van een jeugdlid. Men sponsort dan vaak om de vereniging een warm hart toe te dragen.
  2. Omzet verhogen
    Veel plaatselijke bedrijven willen hun producten en diensten bij de leden van de vereniging onder de aandacht brengen. Vaak sponsort de plaatselijke supermarkt verenigingen om zodoende meer klanten te werven en de plaatselijke kroeg hoopt met de sponsoring van de vereniging meer gasten aan te trekken.
  3. Imago verbeteren
    Met name de landelijk opererende bedrijven kiezen steeds meer voor een gehele sporttak om hun imago te verbeteren. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Volvo (hockey), ING (voetbal), Menzis (tennis).
Nieuwsgierig naar Sponsit? Maak gratis account aan