Sponsit Blog

Lees hier het laatste nieuws omtrent Sponsit.

Waarom bedrijven sponsoren

10 June 2014

Als je op zoek bent naar sponsors dien je te weten wat de redenen zijn dat iemand sponsort. We zullen de drie voornaamste redenen dat er gesponsord wordt als leidraad nemen, te weten:

  • Verhogen van de verkoop
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Imago verbetering

De truc is om te bedenken of jouw organisatie één of meerdere van de bovenstaande redenen kan realiseren voor de sponsor.

Verhogen van de verkoop

Elke sponsor heeft zijn eigen producten of diensten die zij wil verkopen. Hier hoort vaak een specifieke doelgroep bij. Om deze reden is het belangrijk om in kaart te brengen welke doelgroep er wordt bereikt als men jouw organisatie sponsort. Het zou onlogisch zijn om een bedrijf te benaderen die looprekken verkoopt, terwijl jouw doelgroep voornamelijk bestaat uit jeugd en jonge ouders.
Vervolgens zal je de verschillende 'verkoopkanalen' binnen je organisatie in kaart moeten brengen waarmee de sponsors onder de aandacht van de doelgroep kunnen komen.

Naamsbekendheid vergroten

Om de naamsbekendheid van een sponsor te vergroten is het bereik van de sponsoring van groot belang. Het heeft uiteraard geen zin om een organisatie te sponsoren waar vervolgens niemand de sponsor ziet. Je zal dus in kaart moeten brengen hoeveel mensen er bereikt kunnen worden met de sponsoring. Ook welke doelgroep er wordt bereikt is van belang. Probeer zaken te achterhalen zoals, waar de doelgroep vandaan komt (woongebied), welke leeftijdscategorieën het heeft, man/vrouw-verhouding, etc.
Voor dit punt geldt vervolgens hetzelfde als het voorgaande punt, namelijk; inventariseer de verschillende mogelijkheden binnen de organisatie waarop de sponsor zijn naamsbekendheid kan vergroten. De verschillende plekken zullen mede bepalen hoe aantrekkelijk en hoe duur de sponsoring kan worden.
Een sponsorbord op het 4de veld zal minder aantrekkelijk zijn dan een sponsorbord langs het eerste veld.

Wanneer je dit gedaan hebt dan kan je bedrijven een specifiek voorstel opsturen met cijfers die hen kunnen overtuigen om tot sponsoring over te gaan.

Imago verbetering

Sponsoring wordt ook wel omschreven als communicatie d.m.v. associatie. Je associeert je met een organisatie of evenement dat het imago heeft dat het bedrijf ook graag wil hebben. Voor veel bedrijven is sponsoring daarom de uitgelezen mogelijkheid om zichzelf het gewenste imago aan te meten.
Om je imago goed te kunnen verkopen zal je uiteraard eerst moeten weten wat je eigen imago is. Wanneer je deze hebt achterhaald is het de uitdaging om deze zo goed mogelijk te omschrijven zodat een bedrijf weet waarmee hij zich zou gaan associëren.
Een bedrijf dat zijn imago heeft aangemeten d.m.v. sponsoring is Redbull. Door extremesports te gaan sponsoren hebben ze hun motto 'Redbull geeft je vleugels!' bijzonder goed uitgewerkt.

Succes!

Sponsit ondersteunt organisaties die op zoek zijn naar sponsors door een laagdrempelig online sponsorwerving & -beheer systeem aan te bieden. Zie voor meer info: www.sponsit.nl

← terug