Sponsit Blog

Lees hier het laatste nieuws omtrent Sponsit.

Ik zoek sponsors, maar hoe?

13 February 2015

In mijn werkzaamheden voor verschillende verenigingen werd duidelijk dat het merendeel van alle huidige sponsors een “link” hebben met de club. Hierbij kan je denken aan bedrijven waarvan de eigenaar lid is van de vereniging, men een kind heeft die lid is of het bedrijf ligt in de nabije omgeving.

Een grote kans op nieuwe sponsors ligt bij bedrijven uit je eigen netwerk. Opvallend was dat veel sponsorcommissies nog niet het maximale uit deze doelgroep haalde. Ik ben dan ook van mening dat de potentiële sponsors van verenigingen veel dichterbij zijn dan men denkt, maar je moet ze wel in kaart brengen. Hieronder geef ik enkele tips.

Het ledenbestand

Het zijn vaak leden en ouders van jeugdleden die de vereniging een warm hart toedragen door sponsor te worden. Er zijn een aantal manieren waarop je relatief gemakkelijk deze doelgroep in kaart brengt:

  • Wanneer je de e-mailadressen in het ledenbestand bekijkt dan zal je zien dat daar vele bedrijfsnamen achter het @penstaartje staan. Dit zijn uiteraard de bedrijven waar je leden werken en derhalve al een “relatie” hebben met je vereniging.
  • Je kan de ledenlijst via LinkedIN checken waardoor je een goed beeld krijgt van de functies die men bekleed.

Tijd investeren in het goed in kaart brengen van het ledenbestand loont zeer de moeite. De sponsorwerving begint met het aangaan van een open gesprek met de potentiële sponsors en deze doelgroep is veelal bereid om dit eerste gesprek met je aan te gaan.

De omgeving

Bedrijven die in de buurt van de vereniging liggen hebben vaak jouw leden als doelgroep. Daarnaast zijn ze bekend met het bestaan van de vereniging waardoor de introductie van je vereniging een stuk gemakkelijker wordt. Breng daarom in kaart welke bedrijven er in de omgeving van de vereniging liggen. Je kan dit op meerdere manieren doen:

  • Zoek op Google Maps de eigen vereniging op en zoom in. Je zult zien dat er talloze bedrijven zichtbaar worden waarvan je niet wist dat ze in buurt gevestigd zijn.
  • Je kan een adressenbestand van de bedrijven in de buurt vinden op de website van de Kamer van Koophandel. Ga naar www.kvk.nl en vul daar het postcodegebied naar keuze in.

Bestaande relaties & sponsors

Elke vereniging heeft meerdere bedrijven waarmee zij reeds een bestaande relaties heeft. Hierbij kan je denken aan energieleveranciers, brouwerijen, sportwinkels en banken. Deze bedrijven zijn bekend met jouw vereniging en vaak bereid om eens met je om de tafel te gaan zitten. Tevens kan je via de huidige sponsors het aantal potentiële sponsors uitbreiden. Vraag aan je sponsors welke bedrijven zij kennen die jij zou kunnen benaderen of laat ze hun eigen relaties vrijblijvend meenemen naar een sponsorbijeenkomst. Hiermee leg je laagdrempelig het eerste contact met potentiële sponsors.

Kortom:
De potentiële sponsors zijn dichterbij dan je denkt, het is alleen de truc om ze te vinden. Ik hoop met bovenstaande tips je een stap dichterbij meer sponsors te hebben gebracht.

← terug